Tworzenie stron www – infinite scrolling czy paginacja?

Podczas projektowania strony www ważny jest wybór odpowiedniej formy jej ładowania i prezentacji jej treści. Najczęściej wykorzystywana jest paginacja, czyli tak zwane stronicowanie. W jej wypadku mamy do czynienia z przejściem do treści strony za pomocą odpowiednich przycisków, kategorii bądź ponumerowanych stron artykułu. Inna opcja to przewijanie strony czyli tak zwany infinite scrolling. Tutaj treść na stronie rozwija się po przewinięciu strony na dół. Która z tych opcji wydaje się być lepsza? Przyjrzyjmy się tym metodom dokładniej i dzięki temu dojdziemy do dobrych wniosków.

Kiedy stosować przewijanie strony (infinite scrolling)?

Ładowanie strony poprzez jej przewijanie w dół to technologia, która zyskuje wielu zwolenników. Jednak nie oznacza to, że zawsze warto ją wykorzystać. Najlepiej sprawdza się w wypadku stron, na których występuje duża ilość contentu. Pozwala to użytkownikowi na długie przeglądanie strony, co dodatkowo wpływa na jej pozycjonowanie. Takie rozwiązanie bardzo dobrze wygląda także na urządzeniach mobilnych. Ale poznajmy i minusy tego rozwiązania.

Ocenia się, że zbyt długie przewijanie się strony wprowadza użytkowników w błąd. W efekcie mogą chcieć opuścić taką stronę. Zastosowanie scrollowania na stronie wymaga jeszcze zbudowanie rozbudowane kodu, co negatywnie wpływa na szybkość strony. Takie nieskończone przewijany strony jest także źle odbierane w kategorii SEO. Dlaczego? Wyszukiwarka Google dba o poprawną indeksację ukrytej treści na stronie, natomiast posiada ona niższą wartość od tej widocznej na początku.

Warto stosować:

– dla stron zawierających treści tworzone przez użytkowników

– dla stron zawierających duże ilości materiałów graficznych i wideo

Kiedy stosować paginację na stronie www?

Stronicowanie strony internetowej opiera się na jej podzieleniu na odpowiednie odnośniki, podstrony. Czytając artykuł na danej stronie bądź przeglądając produkty w sklepie internetowym widzimy na dolę, że możemy przejść „Dalej” bądź na „stronę 2”. Dobrze jest tutaj unikać wyrażeń stron, artykułów „starsze” bądź „młodsze”. Sama firma google decyduje się na wykorzystanie paginacji, co widać na przykładzie wyników wyszukiwania w wyszukiwarce. Na pierwszej stronie jest widocznych zazwyczaj 10 wyników organicznych wyszukiwania. To jeszcze bardziej uświadamia, że takie rozwiązanie jest pozytywnie odbierane przez użytkowników, a zarazem dostosowane do zasad SEO.

Poprzez stronicowanie internauci dokładnie wiedzą, z jaką ilością treści mają do czynienia. Dzięki temu łatwiej jest im poruszać się na stronie i korzystać z treści, która okazuje się dla nich najbardziej interesująca.

Warto stosować:

– na stronach firmowych

– w sklepach internetowych

– na blogach

Wniosek: Przewijanie strony (Infinite Scrolling) tworzy się często w celu dłuższego utrzymania internautów na stronie. Co ważne, nie będą oni na niej klikali, więc ich aktywność na stronie okaże się bardzo słaba. To tylko pokazuje, dlaczego warto zdecydować się na paginację. Należy jednak pamiętać o tym, że strony pojawiające się dalej od strony głównej uzyskują mniejszą moc seo, więc są słabiej indeksowane przez Google. Natomiast na pozycję naszej strony www wpływa jeszcze wiele innych technik, więc nie musimy się zbytnio przejmować paginacją.

Komentarze:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*